כניסה לחברים רשומים



הרשם לניוזלטר


זכיינות עידן 2000
קפה ג'ו_GO
זכיינות קופיקס
זכיינות סחוט
זכיינות אספרסו בר
זכיינות ג'נטלמן
זכיינות קפנטו
זכיינות בליקר בייקרי
זכיינות איי לק

בדרך לעצמאות - רכישת זיכיון או הקמת עסק?

26/01/2012

כתבה שפורסמה ב- YNET ונכתבה ע"י עו"ד דוד בן דוד

 

החלטת לצאת אל העצמאות, לממש את השאיפה היזמית שלך ובא לך לפתוח עסק משלך. כעת אתה מתלבט בין רכישת זיכיון של רשת לבין פתיחת עסק שכולו שלך. לכל אחת מהדרכים יתרונות וחסרונות.

בגדול, הסטטיסטיקה בסיכויי הצלחה של פתיחת עסקים ללא שיוך רשתי לא כל כך חיובית. הרוב המכריע של העסקים שנפתחים בדרך זו לא מצליח להגיע לשנה חמישית לפעילות העסק. לעומת זאת, בעסק שנפתח בזכיינות הסטטיסטיקה טובה הרבה יותר. 

סיכויי השרידות של עסק זכייני - כלומר עסק המשתייך לרשת מוכרת - גבוה בצורה משמעותית מאשר של הקמת עסק "רגיל". הדבר נובע בין היתר מכך שהיזם (רוכש הזיכיון) מתבסס מראש על מותג מוכר ומוצלח שזוכה לאהדה, מכך למותג כבר קיים מודל עסקי מוכח, הסיכוי לטעויות מצד היזם קטן יותר לנוכח הדרכה מקדמית של הרשת בהנעת העסק, ותמיכה שוטפת מצד הרשת בתפעול העסק.

כמו כן, הסיכוי להתמקם במרכז מסחרי טוב או בקניון גבוה יותר משום שמנהלי הקניונים מעדיפים להכניס רשתות מוכרות. במסגרת השיוך הרשתי קיים גם יתרון לגודל, היזם נהנה מהתקשרויות עם ספקים בתנאים טובים יותר מאשר מה שהוא עצמו היה יכול להשיג כשחקן בודד.

בנוסף לכך, אפשרויות הפרסום והשיווק של היזם כאשר הוא משתייך לרשת נוחות ויעילות יותר מאחר ויש השתתפות בפרסום עם זכיינים נוספים לצד אסטרטגיית שיווק ארצית של הרשת. הרשת מצידה מספקת תמיכה שוטפת ומתמשכת כל זמן שמתקיימים יחסי גומלין בינה ובין הזכיין. למעשה שיטת הזכיינות מאפשרת ליזם לנהל עסק עצמאי תוך השתייכות למותג מוכר. כל זאת ועוד משפרים את הביצועים העסקיים ומגדילים משמעותית את סיכויי השרידות של העסק.

 

המותג כבר מוכר
בהקמת עסק שלא בזכיינות היזם צריך להמציא את הגלגל, לייצר לעצמו קונספט ספציפי לעסק שלו. כאן היזם יכול להגשים את החלום שלו, לעצב את העסק איך שבא לו, לעצב לוגו ייחודי, להנחיל שפה גרפית, לבנות מודל עסקי יעיל, להחליט מה הוא רוצה למכור, לייצר קולקציה או לבנות תפריט, לייצר סל שירותים, לבנות תוכנית שיווק עם מסרים רלוונטים לקהל היעד ועוד. למעשה, כאן לא מדובר על שכפול של סניפים כפי שמקובל בזכיינות אלא היזם מקים עסק מאפס, כזה שלא היה קיים קודם לכן.

סיכויי השרידות של עסק מסוג כזה נמוכים. על פי נתוני מט"י (מרכז טיפוח יזמות) כ-50% מהעסקים הקטנים לא מצליחים להגיע לשנה השלישית ו 90% נסגרים עד השנה החמישית. לעומת זאת, בזכיינות התמונה אופטימית יותר. על פי המרכז לקידום זכיינות בישראל, כ-70% מהעסקים שהוקמו בזכיינות עוברים את השנה החמישית. זאת, בין היתר, לנוכח תפעול יעיל של הסניף, התבססות על מותג מוכר, בחירת מיקום נכון הדרכה ותמיכה מצד הרשת.

למרות התמונה הוורודה של הזכיינות, לשיטה הפופולרית והמצליחה הזו ישנם גם חסרונות, בניהם הגבלת עצמאותו של הזכיין, מוגבלות במרחב התמרון שלו בניהול העסק, הזכיין כפוף לנהלים כתובים מראש, עליו לשאת בתשלומי תמלוגים חודשיים, כל זאת לצד חוזה זיכיון נוקשה ועוד.

 

למרות היתרונות הרבים והסטטיסטיקה החיובית, זכיינות איננה מתאימה לכל אחד. אם אתה רואה עצמך כיזם בעל ראש עסקי ויחד עם זאת מסוגל לעבוד במסגרת ארגונית תחת נהלים מוגדרים ולפעול תוך שקיפות, שיטת הזכיינות יכולה להתאים לך מאוד. אם לא, ובכל זאת אתה רוצה לפתוח עסק עצמאי לגמרי לבד, קח בחשבון שעליך להתחיל כמעט מאפס, לעבוד קשה ולקוות שתנצח את הסטטיסטיקה.

מהות הזכיינות היא שרשת מזכה מוכרת לזכייניה שירותי ניהול הכוללים תמיכה רציפה בתמורה לתמלוגים שוטפים. במקרים רבים חוסר הצלחה של רשתות מזכות נובע מאימוץ מודל זכייני שאינו מתאים או מניהול לקוי של הזכיינים. תשתית נכונה, גיבוש מודל זכייני נכון, ספר נהלים מדויק, חוזה זיכיון מנוסח כראוי, גיוס זכיינים איכותיים ומגננוני תמיכה ובקרה, הם אשר מובילים להצלחה בזכיינות.

קרא עוד...

להלן 10 טיפים מנצחים אשר יאפשרו לך, הזכיין הפוטנציאלי לקבל ההחלטה מושכלת ונכונה, אשר תשפיע על הצלחתך ברכישת הזיכיון וישפכו אור על כדאיות העסקה...

 

 

  

 

קרא עוד...

המרכז לקידום זכיינות בישראל רואה בכללי אתיקה בזכיינות ערך עליון הן ביחסים הטרום חוזיים והן ביחסים השוטפים בין רשת מזכה לבין זכייניה וזכייניה הפוטנציאליים. לנוכח העובדה כי בארץ אין חוק אשר מסדיר את הפעילות של ענף הזכיינות וכי חסרים סטנדרטים שישמרו על התנהלות ראויה ביחסים שבין רשתות מזכות ובין זכיינים, יישום של כללי אתיקה בענף הינו בעל חשיבות...

קרא עוד...

אותנטי

צור קשר

מלא פרטים וניצור אתך קשר בהקדם
*הקלד את הקוד הבא

אודות  זכיין  זכיינות למכירה  זיכיון לקופיקס  זכיינות למכירה  זכיינות בתי קפה  זיכיונות  ספר נהלים  זכיינות ארומה  זכיינות קופיקס  זכיינות רולדין  זיכיון לבית קפה  הזדמנויות עסקיות  זכיינות  מאמרים  מימון   צור קשר  קוד אתי לזכיינות  חוזה זיכיון  הלוואות לעסקים  דרושים  שיווק דיגיטלי   כנס זכיינות 2014   עסקים למכירה  זכיינות כאן

המרכז לקידום זכיינות בישראל l פרנקס יעוץ עסקי בע"מ l רח' דרך החורש 4, בית אפריקה ישראל, ת.ד 12822 יהוד 56470 l טל' 1-700-720-720 l פקס: 03-5322567